Veilige sport

Veilig klimaat

Bij Nova vinden we veilig sporten belangrijk. We spreken er daarom regelmatig over binnen het bestuur.

Het uitgangspunt zijn de gedragsregels van NOC*NSF en de sportbonden. Er staan een aantal filmpjes op die website. Bekijk ze vooral en houd je aan de adviezen.
Deze gedragsregels zijn bindend voor elke sportclub. Daarnaast kennen we natuurlijk onze eigen regels.
Je vindt deze regels in dit document.

VOG

Voor alle bestaande vrijwilligers (trainers, bestuursleden, tc etc.) van de vereniging vragen we, zo mogelijk en indien nog nodig, een gratis VOG aan, of we ondersteunen je bij de aanvraag. Voor nieuwe vrijwilligers geldt dat een VOG verplicht is.

Vertrouwenspersoon

Binnen Nova kun je vrijwel altijd bij iemand terecht als er iets gebeurt of als je 't ergens niet mee eens bent.

Soms kan het echter voorkomen dat er iets bijzonders gebeurt of door iemand grensoverschrijdend gedrag wordt vertoond.
Dat kan natuurlijk niet door de beugel en daar moet je met iemand in vertrouwen over kunnen praten.
Dat kan binnen NOVA best lastig zijn. We zijn een relatief kleine vereniging en er zijn veel trainers en bestuursleden die erg actief zijn.
Dat kan een drempel zijn om een gesprek aan te gaan. Daarnaast moet een vetrouwenspersoon aan een aantal voorwaarden voldoen.
We moeten dus
a) iemand vinden die voor ons als vertrouwenspersoon wil fungeren,
b) er voor zorgen dat hij/zij redelijk buiten alle functies opereert en,
c) deze persoon opleiden.
Dat kan even duren...
Daarom heeft bet bestuur aan de vertrouwenspersoon van de KNZB (Petra van de Hoek) gevraagd of ze, voor de periode dat we zelf nog geen vertrouwenspersoon 'in huis' hebben, voor ons als vertrouwenspersoon wil fungeren. Je bereikt haar via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.