Trainingen vonden plaats in het buitenbad de Horsten in Musselkanaal. Omdat het 's winters niet echt lukt met het zwemmen in een buitenbad, werden ook trainingsuren in zwembad de Wieke in Stadskanaal gereserveerd. Het hele jaar kon zo getraind worden. Nadat begin jaren '90 de Wieke gesloten en gesloopt werd, moesten we uitwijken naar het nieuwe en huidige zwembad in het Pagecentrum in Stadskanaal. In het Pagecentrum vinden tegenwoordig de meeste trainingen plaats.

Naast het zwemmen en poloën in trainingen en wedstrijd verband kwamen ook twee jaarlijkse activiteiten naar voren, het Pinkster Polotoernooi, dat altijd veel teams trok uit de regio en uit het buitenland. Voor het zwemmen was het zwemkamp dat regelmatig georganiseerd werd een moment waarop teams uit de hele regio kwamen kamperen op het terrein van zwembad de Horsten.  Aan het begin van de jaren negentig had Nova ook een top periode waarin het 180e lid mocht worden begroet. Helaas ging het toen een periode heel hard achteruit tot het ledenaantal tot ongeveer 60 was teruglopen. Gelukkig kunnen we nu weer over ongeveer 80 leden spreken die met veel plezier zwemmen. Wel zijn in 1999 de laatste poloërs verhuisd naar Zepta, waar ze meer met het waterpolo kunnen doen. Nova richt zich vanaf dat moment helemaal op het wedstrijdzwemmen.  Met het vertrek van de poloërs kwam ook een einde aan het Pinkstertoernooi, dat na 24 keer, net zijn 25 jarig jubileum miste.

In 2006 vierde Nova haar 40-jarig jubileum met een feestweekend waarin vele clubs uit Noord-Nederland bij aanwezig waren. In haar jubileumjaar haalde de club ook haar grootste succes tot nu toe door zich met haar miniorenploeg te plaatsen voor de Nationale Speedo Club Meet, waar zij uiteindelijk op een verdienstelijke 13e plek eindigde. Ook de rest van de club zwemt op een hoog niveau, gezien de vele deelnames op de Nederlandse Kampioenschappen. In 2008 volgde een ander hoogtepunt met het kampioenschap in de hoogste Districtsklasse van de Verenigingscompetitie. Hierdoor promoveerde Nova, voor het eerst, naar de landelijke C-Klasse. Op dit moment komt de club nog steeds uit in de landelijke C-klasse.